Wednesdays and Sundays, from 12 p.m. to 6 p.m.; Every Wednesday at 3 p.m.: tour of the exhibition with a member of the FMAC team; Every Sunday: a mediator will be present;
5, chemin du 23 Août – 1205 Geneva
T: +41 (0)22 418 45 30

Since its creation in 1950, the Fonds d’art contemporain de la Ville de Genève (FMAC) has fulfilled its primary mission of providing a public service: it supports the Geneva art scene by building up a collection of works and through public commissions. As such, the FMAC is a privileged agent and partner for artists and cultural actors in Geneva.

Thanks to its inclusive character and the attention paid to all current trends, this heritage collection constitutes a mirror as well as a panorama of visual arts in Geneva. It represents the main mediums of expression (painting, printmaking, drawing, photography, sculpture, installation, performance and video), and brings together all generations of artists and remains particularly sensitive to the emerging new forms.

It gathers more than 4’500 works: 2’700 works or sets of works known as “mobile”, more than 300 installations in the public space, moreover a collection of first-rate video art – more than 1’500 titles – , can be viewed at the Médiathèque.

Online collection: www.ville-ge.ch/fmac

DISRUPTIONS. EARLY VIDEO ART IN EUROPE

20.02 – 19.03.25
Disruptions. Early Video Art in Europe
Chapitre 1, 1969 – 1974

27.03 – 23.04.25
Disruptions. Early Video Art in Europe
Chapitre 2, 1975 – 1979

L’exposition Disruptions s’intéresse aux premiers pas de l’art vidéo en Suisse et à ses connexions avec les mouvements artistiques européens des années 1970. L’exposition est organisée en deux chapitres. Elle montre comment ce médium a transformé les arts visuels de l’époque. La vidéo devient un outil d’expérimentation et d’innovation, utilisé pour créer des performances, réfléchir à des questions d’identité, critiquer la télévision ou encore concevoir des installations artistiques. L’exposition présente une diversité de pratiques, puis montre son évolution grâce à la manipulation du signal audio-visuel pour produire des images nouvelles. Des œuvres de la collection vidéo du FMAC sont exposées aux côtés de créations européennes, offrant un dialogue riche entre ressemblances, différences, influences ou simples coïncidences.

ARTGENEVE
Stands C2 & C3

30.01 — 02.02.25
Photo ArtGenève 2024